Mallen möter Mattias Åkerberg

Den 20:de oktober på hans releasefest för boken Sälj det med ord med Christer Wiklander träffar jag Mattias Åkerberg för första gången. Det är ett hastigt möte som jag lämnar med en en kopia av boken och ett handslag att han ställer upp på intervjun. Imorgon (19/1) kommer han på besök som gästföreläsare hos oss på Medieinstitutet. Varsågoda och smaka på Mattias.

Namn: Mattias Åkerberg
Mail:  mattias@akerberg.com
Twitter: @pleasecopyme

Presentera dig själv som en tweet på max 140 tecken?

Jag är frilanscopywriter, reklambloggare och författare. Dessutom har jag världens bästa chef. #pleasecopyme #saljdetmedord

Berätta något som ingen/väldigt få vet om dig?

Jag är barnsligt höjdrädd. Vågar knappt gå upp på en stege. Trots det – eller just därför – har jag lyckats ta mig högst upp i Eiffeltornet. Under våren hoppas jag göra om den bedriften minst två gånger (även om jag inte är särskilt förtjust i att upprepa bedrifter).

Vad jobbar du med just nu?

Just nu är det välbehövliga mellandagar, och jag pustar ut efter ett år som har inneburit fantastiskt mycket jobb. Jag har hunnit skriva och lansera en bok – den heter Sälj det med ord! – konsten att skriva reklam, göra föreläsningar i ett tiotal svenska städer, ordna hemmafest för bloggens läsare för att fira de fem första åren, jobba med pro bono-projekt (som Lunchaihop.se) och – viktigast av allt: skapa reklam för mina uppdragsgivare GöteborgsVarvet, Finnkampen, Göteborg Horse Show, David Stiernholm och 2Entertain. Det har varit ett mycket bra år, och jag är överlycklig över alla fantastiska människor som jag har fått träffa.

Vad är dina starkaste egenskaper i din yrkesroll?

Jag är nyfiken och har höga ambitioner. Det finns mycket som jag inte vet och kan, men jag tänker att man lär så länge man lever. Jag försöker lära mig någonting nytt varje dag. De senaste dagarna har jag lärt mig mer om Brasilien (ett fascinerande framtidsland!) – och hur många cigaretter det finns i ett ciggpaket.

Vart och när får du dina bästa idéer?

Alltid när jag minst anar det. Oftast precis innan jag ska somna. Det är den bästa stunden på dagen, tycker jag. Det är mycket sällan som de bästa idéerna kommer i så kallade idémöten. För att komma på de bästa idéerna är det bättre att åka tåg, gå till gymmet, ta en långdusch eller sätta sig i en bar. Alla vet det, men få söker sig dit på arbetstid. Konstigt egentligen.

Vem är ditt kreativa bollplank?

Det finns tre personer som jag skulle kalla mitt kreativa bollplank. Det är Daniel, som också jobbar som copywriter. Det är Johan, som jobbar med webb. Och det är min flickvän Evelina. Jag brukar testa mina idéer på dem, och jag vet att de alltid är brutalt ärliga. Ofta behöver de inte ens säga någonting; jag märker direkt om de går igång på idén eller inte. Trygghet och ärlighet är grundstenar i den där kreativa processen.

Berätta om två av de största ögonblicken i din karriär?

Det första största: att få jobb på en av Sveriges största reklambyråer. Det var en fantastisk känsla. Plötsligt var jag copywriter, och hade makt (både härligt och svindlande) att påverka hur företag skulle kommunicera med sin omvärld. De första månaderna handlade verkligen om att fake it til’ you make it.

Det andra största: att säga upp mig och bli frilanscopywriter. Jag hade vuxit i mig ett tag, och första dagen efter semestern gjorde jag slag i saken. Om du visslar när du går till jobbet, då vet du att du är på rätt ställe. Men om du visslar när du går från jobbet, då vet att du ska gå vidare. Så jag gjorde det, och har inte ändrat mitt val.

Hur tror du branschen ser ut om 3 – 5 år?

Ungefär som nu, fast lite bättre. Jag tror att vi kommer att få se fler utbrytarbyråer, frilanskollektiv och dream team. Förhoppningsvis kommer fler reklamköpare att sluta köpa slentrianreklam och efterfråga effektiv-kreativ kommunikation. Det kommer att öka trovärdigheten för vår bransch.

Vad saknar du i din bransch idag?

Vidsynthet och mod. Branschen är fortfarande för dålig på att skapa resultat för sina uppdragsgivare, och för bra på att skapa reklam som bara imponerar på de egna. Uppdragsgivaren saknar ofta modet att köpa reklam som vågar sticka ut. Eller är det är det kanske vi som inte lyckas sälja den?

Vilken väsentlig fråga ställs för sällan eller aldrig i branschen?

”Ärligt talat, vem bryr sig?”. Den frågan får oss – om vi ställer den – att höja ribban, och skapa värdefull reklam som mottagaren vill ta del av. Och sprida vidare.


Nämn två personer som inspirerat dig?

Den första: Peter Viksten, som är art director på reklambyrån 200 %. Vintern 2004 gjorde jag min praktik hos honom på Vardag, och det innebar mitt första möte med reklambranschen – på en loftvåning med konstverk, böcker, tv-spel och världens minsta arbetsgrupp (Peter och kollegan Ulf). Han gav mig många goda råd, och öppnade dörren till en värld av reklam, konst och kreativitet.

Den andra: Magnus Jakobsson, som är copywriter på DDB Stockholm. Jag hade inte hört talas om honom, när han en dag för ett par år sedan skickade ett mejl, där han berömde bloggen. Sedan dess har vi haft kontakt, och jag har blivit inspirerade av hans sätt att skriva och komma på idéer. Han är något av ett unikum. Och en fantastiskt duktig copywriter.

 Berätta om två stora insikter i ditt liv?

Att du kommer långt genom att vara schysst. De bästa i den här branschen är generösa, godhjärtade och passionerade.

Att du kommer långt med höga ambitioner. Branschen kan vara hård, konkurrensen tuff, och dina idéer kommer många gånger att bli krossade. Utmaningen är att trots det fortsätta ha höga ambitioner i allt du gör, för med tiden kommer framgången.

Vad får dig att logga ut?

När jag får nog av mig själv och andra. Det händer ibland, och då behöver jag stänga av precis allting och tänka nya tankar, upptäcka någonting nytt, resa iväg.

Nämn ett namn, en blogg, ett företag, en tjänst och ett event att hålla koll på just nu? 

Namn: Daniel Åhlman. En framtidsman inom svensk reklam. Fantastisk rolig och kreativ. Han är lika mycket min mentor som jag är hans.

Blogg: Det finns så många bloggar värda att tycka om, men det finns ingen som jag återvänder till så ofta som Swiss-miss (http://www.swiss-miss.com). Jag fattar inte hur hon hinner, men det är inte mitt problem. Alltid inspirerande.

Företag: Hulger – gör schyssta retrotelefoner (och ifrågasätter varför allt nytt måste vara mindre och bättre). http://www.hulger.com

Tjänst: iZettle – förvandlar din iphone till en kortläsare. Funkar hur bra som helst. Dessutom en svensk uppfinning. www.izettle.com/se/

Event: SXSW (South by Southwest) – en jättelik mediekonferens där du upptäcker nya artister, nya filmer och revolutionerande teknik. Pågår 9-18 mars. www.sxsw.com

3 tankar på “Mallen möter Mattias Åkerberg

  1. Pingback: Fem läsvärda svenska bloggar med fokus på webb, kommunikation och text.

  2. Pingback: Fem läsvärda svenska bloggar med fokus på webb, kommunikation och text. |

  3. Pingback: Sanningen – magisk copy från Argentina | Feffe Kaufmann och världen runt mig

Lämna en kommentar