Mallen möter Anton Johansson

Han har bland annat myntat ett ansiktsuttryck, grundat Headler och drivit sommarens startup-nyhetsbrev för e-handel. Mannen på mångas läppar som trots sina unga ålder åstadkommit mer än vad många gör på en livstid. Jag har mött honom i vimlet överallt och äntligen kan vi publicera en intervju med denna enormt energifyllda man. / Feffe Kaufmann 

Namn: Anton Johansson
Mail: anton@antonjohansson.com
Twitter: @agaton

Presentera dig själv som en tweet på max 140 tecken?

Energirik (alltid), glad (oftast), rolig (ibland) & väldans trevlig (enligt vissa). Gillar risgrynsgröt, musik & saker som gör livet enkelt.

Berätta något som ingen/väldigt få vet om dig?

Jag har bott i Spanien, i en liten by som heter Manilva. Spelar klarinett i Bonnkapälle.

Vad jobbar du med just nu?

Jag är marknadschef på Twingly, grundare av Headler och reser land och rike kring som föreläsare, konferencier & moderator.

Vad är dina starkaste egenskaper i din yrkesroll?

Jag är bra på två saker, att skriva och att prata. Sedan är jag snabb på att dra slutsatser, att se sammanhang. En annan egenskap jag har till viss grad, men som jag ständigt fortsätter öva på, är att få andra människor att gilla mig och mina idéer. Det finns få egenskaper som är så kraftfulla som att vara bra på att få andra att tycka om dig.

Vart och när får du dina bästa idéer?

Det finns inget generellt svar men många bra idéer kommer upp i diskussioner. Att diskutera, prata, är ett utomordentligt sätt att tänka. Tänka högt ska icke underskattas. Nästan samma effekt fås vid textskrivande. Att skriva är ett fantastiskt sätt att tänka. Inte helt sällan uppkommer dock de bra idéerna på resande fot, på någon sunkig Ryanairflygplats eller ett varmt Intercitytåg. Eller hemma, med ett tomt papper och en penna. De bra idéerna uppkommer sällan vid en dator, utan snarare vid ett stort block och med en lyxig penna.

Vem är ditt kreativa bollplank?

I livet är mamma mitt stora bollplank. Även min tidigare chef Martin Källström har varit ett fantastiskt bollplank genom åren, vilket jag tror jag varit åt honom också. Annars tar jag input från allt och alla. Vänner, internet och kollegor.

Berätta om två av de största ögonblicken i din karriär?

Det finns många roliga ögonblick i min karriär, svårt att rangordna. En extraordinär händelse var dock tidigare i år när jag fick träffa Hillary Clinton och delta i ett rundabordssamtal med henne, kronprinsessan Victoria med många fler. Mest magiskt har TEDxAlmedalen varit de tre åren jag anordnat, konferencierat och upplevt. Helt fantastiska ögonblick, på så många sätt.

Hur tror du branschen ser ut om 3 – 5 år?

Tittar vi på startupsverige (som egentligen kanske är ”min” bransch) så har det blivit en större, starkare och mer livfull startupscen i Sverige. Ungefär som Berlin är idag, med fler affärsänglar, entreprenörer och initiativ.

Ser vi till internetbranschen som en entitet, så kommer mycket av utvecklingen ske i analoga aktörer som blir digitala. Det är lätt att glömma bort att alltifrån banker till reseföretag redan idag är internetföretag med majoriteten av försäljningen via nätet.

Om 3-5 år kommer ”internetbranschen” vara de flesta företag, aktörer och organisationer – och de som idag jobbar med sociala medier, digitala verktyg och webbutveckling sitta på äldre aktörer som är påväg att bli digitala. Vi måste bara få aktörerna att vakna upp ur sin dvala och satsa på internet på mer än kommunikationsavdelningen. Internet måste in i produkterna!

Vad saknar du i din bransch idag?

Kapital! Det behövs fler initiativ som Framtidslyftet, Almi Invest och ett helt gäng exits så svenska entreprenörer återinvesterar (och startar om). Det är enda sättet att skapa en levande startupscen i Sverige, att det kommer mer riskvilligt kapital. Som alla andra saknar jag också talang, vi behöver fler designers och programmerare. Många, många fler. En annan sak som börjar bli brist på är ”growth hackers”, ofta en hybrid mellan programmerare och kommunikatör som jobbar med att få tjänster / communitys att växa. Samt community managers!

Som kringflackande föreläsare undrar jag också varför jag inte kan boka tågresor i SJs iphoneapp. Börjar bli dags!

Vilken väsentlig fråga ställs för sällan eller aldrig i branschen?

Varför internet aldrig byggs in i produkterna. Idag säljs mycket via nätet, när kommer internet in i det vi köper?


Nämn två personer som inspirerat dig?

Mamma. För att hon är bäst.

Martin Fröst, klarinettist. För att han också är bäst, fast bara på klarinett.

Berätta om två stora insikter i ditt liv?1. Det mesta är enklare än vad man tror.

2. De flesta i den moderna världen är alldeles för individualistiska.

Vad får dig att logga ut?

Almedalsveckan! Måste alltid logga ut några dagar efter, för att vila upp mig. Annars är det nästan alltid när jag är med min familj och släkt. Smygkollar såklart via telefonen men försöker ha som regel att inte dra upp datorn.

Nämn ett namn, en blogg, ett företag, en tjänst och ett event att hålla koll på just nu? 

Namn: Björn Milton. Hans hotell Stelor (som han driver ihop med sin fantastiska fru, Karin) är utan att tveka en av Sveriges bästa upplevelser just nu. Dessutom påväg att starta ett nytt internetstartup, Roombler. Väl värd att hålla ögonen på!

Blogg: Jag som jobbar med bloggar får väl nämna tre!? Contrast, Bisonblog och Miriam Olsson.

Företag: Wrapp

Tjänst: Tictail

Event: Emeet

En reaktion på “Mallen möter Anton Johansson

  1. Pingback: Roligt att så många gillar Stelor! « Hotel Stelor

Kommentera

