Mallen möter Annika Lidne

I slutet av oktober träffade jag Annika Lidne på ett fik på Södermannagatan. Det var ett naturligt val att intervjua henne eftersom hon höll den absolut första inspirationsföreläsning på vår utbildning som webbkommunikatörer. Det resulterade i det fysiska startskotten för Gatetwo. Varsågoda och ta del av Annika och vår första intervju på Gatetwo.

Namn: Annika Lidne Disruptivemedia
Mail: annika@disruptivemedia.se
Twitter: @annika


Presentera dig själv som en tweet på max 140 tecken?

“Inspiratör, publik talare, geekgirl, futurist och dykare”

Berätta något som ingen/väldigt få vet om dig?

– Jag har blivit biten av en en stor rocka under ett dyk en så kallad Antlantic stingray. Har även arbetat i Frankrike när jag var yngre med att träna hästar som beridare.



Vad jobbar du med just nu?

Förutom mitt vardagliga engagemang som konsult inom digital affärsutveckling, online strategier och intern utbildning så är Disruptive Leap som ligger på skrivbordet just nu. Det är en sajt, en modell, analysmetod och kommer snart också bli en bok. Kortfattat är det metod för företag att kunna analysera sig själva och ta språnget till nästa nivå. Det är fem steg som egentligen går att appliceras på allt för ta sig vidare. Det ska vara enkelt, gå fort och vara lättbegripligt. Håll utkik efter det.

Vad är dina starkaste egenskaper i din yrkesroll?

Att jag är väldigt bred. Många konkurrenter har inte samma tekniska inblick som jag. Jag har lång erfarenhet och konsumerar mycket media. Jag läser mycket och har stor inblick i det mesta.

Vart och när får du dina bästa idéer?

Jag springer ungefär 3-4 mil i veckan så väldigt ofta när jag springer. När jag inte sitter med arbetet i knät. Forskning visar att mikropauser hjälper kreativiteten. Genom att göra annat och inte sliter ut dig bränner man inte ut sin kreativitet.

Vem är ditt kreativa bollplank?

Det varierar mycket men just nu är det två. Främst Mattias Östmar från Disruptive Leap och Angelika Olsson som är frilansande webbutvecklare.

Berätta om två av de största ögonblicken i din karriär?

När Michael Arrington la till mig på Twitter. Det var som ett erkännande. Annars är det varje gång jag får uppskattning för det jag gör. Saker går som in i varandra.

Vad saknar du i din bransch idag?

Passion! Svenskt näringsliv saknar spänst och mod. Det behövs mer folk som brinner för vad de gör. En annan sak som saknas är mer mätbarhet, det finns metoder men det är generellt dåligt.

Vilken väsentlig fråga ställs för sällan eller aldrig i branschen?

Vad händer imorgon? Det är en fråga som ställs alldeles för sällan. Om man tittar till exempel isolerat på reklambranschen så är det en oerhört konservativ bransch. De måste annonsera mindre och sluta trakassera sina kunder. De är mycket viktigare att bygga emotionell bindning till produktutvecklingen. Ta Apple till exempel de gör knappt någon reklam vid lansering av nya produkter. Telias budgeterade reklam är hälften så stor för Iphone som andra liknande produkter och säljer bra.

Nämn två personer som inspirerat dig?

Umair Haque är självklar. Följt honom sedan hans studenttid och genom hans karriär. Han kan vara murrig och knepig men jag tror han kan bli en av framtidens stora tänkare. John Hagel som skrev boken Power of pull. Det är en fantastisk bok.

Berätta om två stora insikter i ditt liv?

Att göra något! Det spelar egentligen ingen roll vad man gör, bara man gör något, för man lär sig alltid något på vägen. Synen på en människa blir helt annan om det gör saker. Ta en arbetslös person, det är en väldigt stor skillnad på sättet vi ser på honom om han bara säger att han är arbetslös eller om han faktiskt använder tiden till att exempelvis resa. Möta kulturer och kanske till och med stanna till i en by för lära barnen engelska.

Aldrig sluta lära sig. Lär dig minst tre saker varje dag. Man behöver alltid uppdatera sig. Den vanliga synen i svenskt arbetsliv är att det är upp till arbetsgivaren att vidareutbilda sin personal. Det är nu mer upp till arbetstagaren, ett eget ansvar att hålla sig ajour och uppdaterad.

Vad får dig att logga ut?

Jag loggar bara ut när jag somnar eller är på en långresa där uppkopplingen är dålig. Som förra året då jag och min dotter tillbringade 6 veckor i Laos. Även när jag gör analoga projekt som hushållsarbete eller fixar runt huset så har jag alltid en podcast, ljudbok eller liknande i hörlurarna.


Nämn ett namn, en blogg, ett företag, en tjänst och ett event att hålla koll på just nu? 

Umair Hague utan tvekan.

swedishstartupsessions.com är en blogg väl värd att ta en titt in på.

Aljazeera på nyhetsfronten, de går från klarhet till klarhet. Även frequency.com eftersom teve som fenomen tror jag är på väg bort.

Disruptive Leap – hur man får företagen att utvecklas.

Le Web i Paris 7-9 december.

3 thoughts on “Mallen möter Annika Lidne

  1. Ping: Anmärkningsvärt 14 december | Being Micke Kazarnowicz

Kommentera

