Minimallen möter Henrik Blomgren

Henrik Blomgren föreläste om de gångna årets digitala trender och tafsade lite på framtiden under Creunas två timmar långa ”digital brief” på Piperska muren i Stockholm. Efter föreläsningen så jagade jag ifatt honom för att be om en kort intervju. ”Vi kan väl prata samtidigt som vi går?”, föreslog han och saktade in stegen något.

Namn: Henrik Blomgren, Forskare inom industriell ekonomi på KTH.
Mail: henrik.blomgren@indek.kth.se
Twitter: @HBlomgren

Hur tror du branschen ser ut om 3 – 5 år?

Några har sagt att televisionen och papperstidningen bara har några år kvar att leva men det är klart att det inte är så. Det vi vet är dock att en del media kommer fortsätta ha problem, en del kommer få ökade problem och en del kommer få nya, stora möjligheter. Och under resans gång så kommer vi se många verksamheter gå i konkurs för att de helt enkelt inte är lönsamma.

Vad saknar du i din bransch idag?

Företagen har idag inte svårt att hänga med, de har svårt att hinna med. Samtidigt måste man komma ihåg att IT-relaterade förändringar också är kulturella. Jag skulle exempelvis kunna säga att det är viktigare för din generation att lära sig kinesiska än att lära sig IT och det är samma sak med företagen. De flesta vet att ”de borde” men det finns ingen tid att hitta sin plats bland all ny teknik som skapas.

Vad skulle du då ge som tips till de som tycker att det är svårt att hålla sig uppdaterade i bruset?

Problemen hos företag är att de gärna vill synas, vill satsa, men de vet inte vilken kanal som passar dem. Jag skulle säga att det är alltid bättre att göra något än att inte göra någonting alls.

Vad tycker du att man skall hålla koll på idag?

Den generationen som börjar bygga tjänster idag tänker digitalt från början istället för att ta något fysiskt och göra en digital motsvarighet. Där är Prezi ett jättebra exempel och det skall bli kul att se hur det går för dem. Om de får hugg, eller blir ersatta av något bättre. Sen tror jag att många appar vi har idag kommer döut för att de inte når upp till våra förväntningar. Man kan exempelvis fråga sig varför jag skall ha Dropbox i min iPhone när jag troligen aldrig kommer skriva texter i själva telefonen.

Efter intervjun tar vi varsin flaska Ramlösa och funderar över varför en app kostar just 7 kr. Jag tror mig veta att det var den närmast delbara siffran med en dollar. Vilken miss. Om de hade anpassat sig efter den svenska marknaden och tagit jämna 10 kr så hade de tjänat nästan 30% mer. Vi ler över insikten och skiljs åt.


Kommentera

