Mallen möter Jerry Silfwer

Natten hade passerat. Vi hade gått in i vintertid och i panik trodde jag att jag missat intervjutiden med Jerry på Cafe Solo i Vasastan när jag skräckslaget tittar ner på min armbandsklocka. Som tur var visade mobilen den verkliga tiden och jag gick in och köpte en kopp kaffe i väntan på Jerry. / Feffe Kaufmann

jerry_silfwer_gatetwo_feffe_kaufmann

Namn: Jerry Silfwer VD för Whispr group
Mail: jerry.silfwer@gmail.com
Twitter: @DoktorSpinn

Presentera dig själv som en tweet på max 140 tecken?

”Digital PR-geek med världherraväldeambitioner #PRofSweden”

Berätta något som ingen/väldigt få vet om dig?

Jag har arbetat väldigt många somrar som snickare och byggt både grunder och hus.

Vad jobbar du med just nu?

Just nu är jag VD för det nya Sverigekontoret Whispr group som är en hybrid mellan en webb- och PR-byrå. Whisper group startades i New York och har funnits där i två år och det började bli dags för oss att växa. Så nu slår vi upp portarna i Stockholm.

Vad är dina starkaste egenskaper i din yrkesroll?

Jag är duktig på att lyssna. Jag lyssnar mer än vad jag pratar. En annan egenskap jag har är att jag ägnar ganska stor del av min tid åt att tänka, och det skäms jag inte för. Det finns väldigt många duktiga människor i olika yrkesgrupper som inte stannar upp för att tänka. Istället för att svara, genom att ta sig tid och djuptänka, så är det många rådgivare som kastar ut svaren direkt utan att analysera. Jag vill hedra åtagandet att rådgiva för mina kunder och ta den tid som behövs för ge rätt råd. Det är inte så att jag anser mig själv som smartare, duktigare eller mer specialiserade än andra utan jag tar mig tid. Det är så vi arbetar på Whisper group. Vi samlar först in alla data för sedan vrida och vända på frågorna för ge kunden de rätta svaren, den rätta strategin.

Vart och när får du dina bästa idéer?

Det kommer bli ett tråkigt svar, men på kafféer. När jag sitter med penna och papper eller med Evernote på mobilen eller på Ipaden. Det är då jag får tömma mig på tankar och funderingar. Det måste pågå en massa runt omkring mig. Det är då jag finner ro, inte att jag sitter i ett tyst tomt rum.

Vem är ditt kreativa bollplank?

Det är den digitala bubblan, för att det är så fantastiskt att vad som helst kan hända. Jag kan kasta ut något på antingen min blogg eller på Twitter och få resonans. Det finns alltid någon där som kommer med kreativ kritik eller tankar kring ämnet. Eller så får jag inte alls någon respons och det säger också en hel del. Att det kanske inte var så spännande som jag först trodde.

Berätta om två av de största ögonblicken i din karriär?

Jag har riktigt många men det jag först kommer att tänka på är när jag fick beskedet att jag fått mitt första jobb. Jag hade varit på fem delintervjuer på Spotlight PR. Under denna tid bodde jag i London och höll på att avsluta min tid där. Min ekonomi var körd i botten och min sista hundrakronorssedel gick till att köpa en räksallad på Tures med en av de potentiella kollegorna. Det fanns inga pengar till biljetten hem till London. Jag satte allt på ett kort trots att de sökte någon som var mer senior. På lördagsmorgonen fick jag ett samtal från byråchefen med beskedet att jag fått jobbet. I det läget jag befann mig just då var känslan helt obeskrivlig att jag landat jobbet.

En annan höjdpunkt var när jag fick min första artikel publicerad. Det var en halvsida i Computer Sweden om krypterad lagring. Den känslan var lika bra som sex. Att se kunden jag intervjuat, produkten, min text, citaten. Det var en häftig känsla.

Hur tror du branschen ser ut om 3 – 5 år?

Det här kommer inte bli ett kort svar för vi måste reda ut några begrepp först. Jag är en klassiskt skolad PR-konsult på universitetet som arbetat med det mesta inom PR. Allt från krishantering, public affairs, intern kommunikation, B2B, tech, mediarelationer, corporate communication, jag har arbetat med alla de här klassiska sakerna inom PR. Så vart kommer PR-branschen då vara om 5 år? I den senaste byrån jag arbetade på, Springtime PR så jobbade jag som deras digitalchef. Där gjorde de en stor satsning och köpte Early october, ett utvecklings- och konsultbolag inom sociala medier. De köpte upp Sveriges första digitala byrå Mahir. Dessa två företag smälte man in i Springtime PR  och jag blev chef för att utveckla vart det skulle ta vägen någonstans. Där började det hända något digitalt med PR-branschen. De fick en digital revolution. Lika som det finns byråer som är fokuserade på lobbying och den politiska biten så blev vi en digital byrå i byrån. Där var då frågan som man skulle smälta ihop det digitala och göra det som en add-on till de övriga uppdragen eller om man skulle leda digitala uppdrag och sedan addera PR-tjänster på det.

Sedan träffade jag Joakim Leijon som hade startat upp en byrå i NY. Jag var själv sugen på att öppna en i Sverige men jag följde med honom till NY. Sen blev det naturliga steget att öppna en här i Stockholm där jag sedan tidigare haft många kunder. Anledningen varför jag har en så lång utläggning om detta just nu är för att jag skulle vilja påstå att vad vi gör är en hybrid mellan en webbbyrå och PR-byrå, till och med en produktionsbyrå. Där coachar jag många, och när jag coachar dem så upptäcker jag själv att jag inte lär dem att bli PR-konsulter, utan jag lär dem att bli någonting annat. Och vad är då det? Det är en egen kompetens, ett eget yrke. En blanding mellan webbstrategi, Content Creation, digital PR, Blogger Outreach, Blogger Collaboration. Det utvecklas en helt egen terminologi i det här. Sen så kommer kraven från företagen att producera innehåll. Man måste producera digitalt innehåll i mängder men utan de stora kostnader som traditionella skapare gör med engagerade innehåll som användarna nästan bett om. Det måste vara kostnadseffektivt och där visar bloggare vägen hur man med enkla medel kan skapa snyggt innehåll utan dyra produktioner som visa av deras studioprogram.

För att återkoppla till din fråga så tror jag att den här digitala delen kommer växa i sig och bli en yrkesgrupp. Där märker jag nu att kraven på Content Creation, skapat innehåll på den digitala arenan så stort så behöver man en digitalkonsult med känsla. Den kunskapen är borttappat inom reklam, PR, mediebranschen. Det räcker inte med att det bara är en som kan detta inom varje byrå. För blir han eller hon upptagen så blir det problem.

Den digitala kompetensen måste bli ett yrke. Det är så mycket som behövs för att vara en duktig kommunikatör på webben. Det är min tes. Det är en blandning av socialpsykologi och tekniskt kunnande. De är så mycket personen i fråga måste kunna för vara en stark rådgivare i kommunikation. Det går inte att vara en bred reklamare och samtidigt bottna i alla de tekniska aspekterna. Man måste kunna ta hand om sina kunder, sina närmaste fans, vara en bra Community manager. I framtiden kommer det olika kompetenserna att leda till en egen yrkestoltet. Webbstrateger, webbkommunikatörer, webbproducenter, webbreklamare. Vi kommer utveckla ett eget yrkeskunnande. Allt vi gör just nu inom Whispr group pekar mot det här för vi har ingen glidning mot de andra branscherna. Vi utvecklar egna produkter som inte finns på andra ställen.

Vad saknar du i din bransch idag?

Det jag saknar är en bättre kontakt mellan webbhantverkarna och strategerna. Där finns det mycket att jobba med. Man måste smälta ihop de två världarna fort. Inom PR-branschen finns det redan implementerat, men inom det digitala världen har det inte hänt ännu och det behövs göras nu.

Vilken väsentlig fråga ställs för sällan eller aldrig i branschen?

Nu menar jag webb- och inte PR-branschen. Vad vill användarna? Det är en fråga som aldrig ställ utan allt arbetas inifrån och ut istället för utifrån och in. Man behöver ett par kvartal för vända på det här tänket och lyssna in vad sina kunder vill ha.

Nämn två personer som inspirerat dig?

Jag kan inte låta bli, det måste bli tre! Micco Grönholm även kallad The Brand Man på webben. Är en varusmärkestrateg som är otroligt duktig. Generös med kunskap och han har förstått det hela.

Sen har vi Johan Ronnestam. Det jag älskar med honom som är både en fantastisk hantverkare och strateg. Han är så bra så man blir lite trött på honom. Det han tar på blir guld. En übermensch.

Joakim Jardenberg, han är så otroligt klok och har en fin tonalitet. Jag känner igen mig lite i honom. Jag beundrar hans energi. Han vill förändra saker på riktigt och har en välförtjänt tung position inom den svenska webbvärlden.

Berätta om två stora insikter i ditt liv?

Allting måste byggas från grunden oavsett om det tar 10 gånger så lång tid. Det är en intressant paradox, även om det är en snabb värld så behöver man integritet och våga att bygga långsamt från grunden. Kanske till och med stänga och jobba med med sin interna plattform innan man vänder sig utåt. Det är ingen slump att de tunga bloggarna idag hållit på länge. Det är relationsbyggande.

En annan insikt är, om man vill vara rådgivare så måste man vara beredd att hålla kunden i handen hela vägen ner i backen. Vara redo att hjälpa till när konsekvenserna kommer. Jag själv gjort mig skyldig till det, hjälpt företag att ta fram en en normativ bild om hur allt ska vara, sedan när vårt arbete varit klart lämnat dem. Hjälper man företag med en liten del som med att starta en blogg så är det viktigt att ha en överenskommelse att det gäller minst två till fem år som det handlar om. Man måste finnas med under hela processen och ha möjlighet att hjälpa till under kriser.

Vad får dig att logga ut?

En pistol mot tinningen. Jag blir mer stressad om jag inte har uppkoppling. Under min smekmånad försökte jag vara utloggad ett par dagar. Efter en kort tid sa min fru att det är värt roamingkostnaderna så att jag kunde vara uppkopplad, för det gick inte att vara med mig. Det är på den nivån jag är.

Nämn ett namn, en blogg, ett företag, en tjänst och ett event att hålla koll på just nu? 

Gini Ditrich från PR-byrån Arment Dietrich – håll ögonen på henne!

HBR blog Network – Grymt team med insiktsfulla inlägg

H&M – Värt att kolla va de gör.

Buffer – Smart tweettjänst

Event – Jag måste få passa den för det ultimata eventet har vi inte sett än.

2 thoughts on “Mallen möter Jerry Silfwer

  1. Ping: Intervjuad på Gate Two | Jerry Silfwer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s