Mallen möter Johan Ronnestam

Det har inte riktigt blivit kallt ännu men på Östermalm går människor redan och svettas i sina fashionabla skyddsvästar mot polarkyla. Jag stövlar in på kontoret på Brahegatan 26, Johan sitter i möte så jag tassar bort och sjunker ner i en stol. Jag känner mig lite som en industrispion som lyckats ta mig in i självaste lejonklippan och försöker under några barnsliga första sekunder absorbera så mycket jag kan i rummet. Mötet avslutas och deltagarna reser sig från legobordet som står som en sprakande färgklick i det annars överdrivet spartanska rummet. Jag hälsar på Johan och han leder vägen till pizzerian runt hörnet där han spår är bästa stället för en intervju. Vi slår oss ner i baren och frågestunden börjar.

Namn: Johan Ronnestam
Mail: johan@ronnestam.com
Twitter: @ronnestam


Presentera dig själv som en tweet på max 140 tecken?

Jag heter Johan Ronnestam är 40 år och jobbar med kommunikation, affärsutveckling och driver ett appföretag, Jajdo, med två andra killar.

Berätta något som ingen/väldigt få vet om dig?

Svår fråga. Jag är så transparent så alla vet redan allt om mig.

Vad jobbar du med just nu?

Vi jobbar på att släppa nya appar med Jajdo, skapa nya kommunikationsaktiviteter för Marginalen bank, där jag utvecklat varumärket, samt starta upp olika varumärkesprojekt i hemlighet.

Kan du berätta lite mer om Jajdo?

Jag och Andreas, vår tekniskt ansvarige, har länge pratat om att dra igång ett projekt tillsammans. Förra sommaren ringde jag honom och sa ”Ska vi inte börja bygga appar för barn?”. Han tände till direkt och vi ringde Jonas, vår illustratör som också gick igång på idén. Vår vision är att vi kan försörja oss på något som man kan berätta om och som andra tycker är en bra sak.

Vad är dina starkaste egenskaper i din yrkesroll?

Ständig nyfikenhet i kombination med att jag har en extremt bred erfarenhet av olika branscher. När jag slutade jobba som snowboardproffs så gick jag från att sälja kläder i butiksmiljö till att bli rekryterad av en klädgrossist till att vara konsult i finansbranschen för att sedan jobba mer kreativt med digital kommunikation. Detta är min stora styrka, att när jag skapar kommunikation så har jag alla leden i åtanke och vet hur det vi säger kommer påverka de som jobbar på golvet i butikerna. Det är viktigt att göra en bra annons som inte bara tilltalar kunderna utan även som gör personalen stolt, att de känner sig styrkta och vill visa upp när de sedan säljer. Sen så har jag även provat väldigt mycket som exempelvis:

–        Jag har åkt Gotland runt
–        Motorkross
–        Vågsurfat
–        Jag har dykcertifikat
–        Jag har hoppat fallskärm
–        Jag har flygcertifikat
–        Jag har flugit glidflyg
–        Åkt professionell snowboard
–        Tävlat i skidor
–        Tävlat i cykling
–        Tävlat i BMX och moutainbike…

…och alltid haft en väldigt stor nyfikenhet.

Vart och när får du dina bästa idéer?

När jag interagerar med andra människor. När jag var 10 till 13 år så skrev jag ner massa affärsidéer och många utav dem har jag i efterhand sett genomföras. Exempelvis så skrev jag att man borde göra tabletter av pulvret till diskmaskiner för att det skulle vara enklare att hantera. Då tänkte jag att jag skulle uppfinna allt själv men i efterhand har jag insett att man inte tjänar någonting på att hålla saker hemliga. När man börjar dela med sig av idéer och få feedback så brukar jag prata om imse-vimse-spindel effekten. När man sjunger så klättrar man med fingrarna över händerna och det är samma sak med feedback, jag berättar en idé och så kommer du med en ny idé och sen bygger man upp något tillsammans och därför är interaktion med andra människor väldigt väldigt viktigt.

Vem är ditt kreativa bollplank?

Jag har ingen enskild person som bollplank utan bollar med den som sitter med mig för tillfället och min största styrka tror jag är att jag kan bolla helt med mig själv. Jag vet hur processen ser ut, jag vet att jag först måste få reda på vad jag skall göra, tänka på det en stund, låta det ligga och jäsa några veckor för att sedan, när jag kommer tillbaka, fördjupa mig och utveckla mina idéer.

Berätta om två av de största ögonblicken i din karriär?

När jag var hos Adidas och de tog mig åt sidan för att berätta att vi skulle få ansvaret för hela deras digitala fotbollskampanj globalt. Det var nog ett av världens största projekt och budgeten låg på tvåsiffriga miljonbelopp.

Det andra skulle jag säga är lanseringen och framgången för vår första app med Jajdo. En av anledningarna till att jag startade Jajdo var att jag ville ha full kontroll över en produkt från början, idéutveckling tillsammans med Andreas och Jonas, till lansering och marknadsföring. Nu när vi lanserade Buildo, den började klättra på listor, och folk tyckte att den var väldigt bra så blev vi lite förvånade då Buildo egentligen bara var tänkt som ett test för att vi skulle få känna på hur det fungerade att marknadsföra en app i appstore.

Hur tror du branschen ser ut om 3 – 5 år?

Jag tror att vi kommer ha fått massa nya, spännande teknologier som vi som är intresserade kommer ha uppmärksammat men jag tror inte att gemene men inom 3 – 4 år har ändrat sig jättemycket. Generellt har människor rätt lågt intresse av att lära sig nya saker och de har precis lärt sig sin smartphone. Apple släppte nyss Siri där man kommer kunna röst styra sin dator och telefon och man tror att det kommer få ett enormt genomslag i USA men jag tror att det kommer ta lång tid innan tekniken fungerar så pass bra att vi kommer se de stora genomslagen som man idag förutspår. Samma sak gäller många av de tjänster som släpps idag. Jag tror att den stora förändringen vi kommer se inom 3 till 5 år är en stor implementering av internetteknologer i hårdvarubaserade system.

Ett exempel på teknik som vi idag bara tar förgivet och smyger på oss men som är sjukt avancerat är att det i nytillverkade bilar finns det en funktion som heter adaptive cruise control. Cruise control håller automatiskt den hastighet jag väljer men om bilarna framför mig bromsar in så bromsar jag också. Och om bilen sedan känner att det finns skäl och plats så kan den till och med köra om. Det där är sådana saker som smyger sig på och vi har knappt reagerat på.

Vad saknar du i din bransch idag?

Jag saknar kunder med kompetens. Det är på tok för många människor som får mycket betalt för att hålla koll på vad som händer i omvärlden men som fortfarande inte har någon aning. Det är skrämmande och gör i sin tur att utveckling går långsamt och man fortsätter försörja traditionella reklambyråer som gör traditionella annonser. Många frågar mig varför jag exempelvis gör tv-reklam och jag måste svara för att det är det som fungerar om man inte får företagen att göra om produkten. De spännande bolag vi ser idag är de bolag som gjort om produkten men nödvändigtvis inte reklamen.

Ett konkret exempel är när jag höll en föreläsning för några hundratals marknadschefer och frågade hur många som jobbade med Google AdWords. Endast ett fåtal, kanske två procent, räckte upp händerna. Det är skrämmande. Dels för att AdWords både är mycket enkelt och effektivt och dels för att någon stackare betalar för dessa människor som uppenbarligen inte sköter sitt jobb.

Vilken väsentlig fråga ställs för sällan eller aldrig i branschen?

Behövs reklam över huvud taget. Självklart måste man göra någon form av men i många branscher borde man dra ner på reklambudgeten för att istället lägga pengarna på produkt- eller tjänstutveckling. Förra året så spenderade exempelvis Ica, inklusive partners, ca en miljard i mediabudget. Vad skulle hända om Ica istället hade lagt hälften av de pengarna på produktutveckling. Vad skulle det ge för effekt?  Speciellt med tanke på att av Ica:s miljard går kanske 200 miljoner till produktion medan resten bara leds ner i ett stort dike när de istället skulle kunnat användas till att se över företaget. Alla såg upp till Steve Jobs men de glömmer att han ständigt satsade Apples pengar på produktutveckling.

Nämn två personer som inspirerat dig?

Robyn. Redan när hon var 12 år berättade hon om hur hon skrev egna låtar, ville vara fri och göra sitt eget material. Att sedan ha fått se den utveckling till att hon idag har sitt eget skivbolag, kontrollerar sin musik och sitt liv är beundransvärt. Annars skulle jag vilja framhålla hela mitt gamla skate/snowboard/surfingkollektiv. Ingen nämnd ingen glömd. Människor som går sin egen väg och vägrar ta skit för något de tror på. Det inspirerar mig.

Det har gått väldigt bra för många av de snowboardåkare du umgicks med under din tidigare karriär, vad har det berott på tror du?

Att vi vågade bryta regler och inte lät oss begränsas. Det största hotet mot alla form av affärsverksamhet är människor som säger ”såhär ska det vara!”. Det är det första tecknet på att någonting är fel. Av de som skateade och surfade så många accepterade inte att något ”inte gick att göra” bara för att någon sa det. Och de som stod utanför den världen ser det som rebelliskt men det handlar bara om att man vill skapa sin egen uppfattning. Många resonerar kring vad som går och inte går att göra med hjälp av historia. När någon sedan bryter mot de befintliga reglerna och lyckas så skriver man om historian. Men det är ingen som lär sig något av det för nästa gång någon kommer med en annorlunda idé så säger alla fortfarande att sådär kan man absolut inte göra. Jag kommer ihåg när jag och Pontus Stålklo, som också åkte i snowboardlandslaget, upptäckte att man kunde åka baklänges. Alla var så inriktade på att titta på varandra så ingen hade kommit på det självklara, att man kunde vända sig och åka bakåt.

Om ett barn idag går till skolan med en orange mössa och alla andra har svarta mössor så får den ju ingen uppmuntran och ingen säger ”En orange mössa gud vad roligt!” utan det barnet blir ju mobbat och det likställer till stor del hur branschen ser ut.

Berätta om två stora insikter i ditt liv?

Den första är att det alltid går så mycket bättre än vad man tror så länge man gör något man tror på. En annan stor insikt är att man måste förnya sig själv och gneta på om man vil komma någonstans. I slutet av 90-talet så jobbade jag på Framtidsfabriken och 1999 blev Jonas Birgersson vald till årets ledare, vår ekonomichef till årets kvinnliga chef, ytterligare någon till årets styrelsemedlem och man röstade fram Framfab som det företag där alla ville jobba. Då sa jag till en polare att ”Nu är det klart, vi kommer aldrig behöva oroa oss för jobb i framtiden!”. Idag finns det människor som inte har en aning om att det ens funnits ett företag som hette Framtidsfabriken.

Vad får dig att logga ut?

I mitt fall så loggar jag ut när jag idrottar eller umgås med mina barn. I regel så svarar jag inte heller på sms. Jag brukar inte ens titta på dem och har flyttat ikonen längst bak i telefonen, att människor pushar på mig meddelanden är inget jag tycker om.

Nämn ett namn, en blogg, ett företag, en tjänst och ett event att hålla koll på just nu?

Jag tycker inte det är intressant med bara ett namn och så vidare. Jag ser att ni har en hel lista på personer som ni har intervjuat och jag skulle absolut säga att alla dem är intressanta samtidigt som de också bara en del av flödet. Det gäller att vara rörlig och inte snöa in sig på specifika namn och tjänster.

Robotteknologi och 3D printing tycker jag dock är intressanta för de kommer att ta vägen någonstans. Makerbot, som tillverkar open source 3D-skrivare, är väldigt intressanta att bevaka men framför allt communityn runt dem. Ta exempelvis Foxconn som tillverkar microchip till mobiltelefoner och så vidare. De har idag 10 000 robotar och 1.2 miljoner anställda i sina fabriker men år 2014 så förutspås de ha en miljon robotar och betydligt färre anställda. Den utvecklingen ser jag som väldigt intressant men även skrämmande.

8 thoughts on “Mallen möter Johan Ronnestam

  1. Ping: Fem bloggtips |

  2. Ping: Fem läsvärda svenska bloggar med fokus på webb, kommunikation och text.

  3. Ping: Fem läsvärda svenska bloggar med fokus på webb, kommunikation och text. |

Kommentera

