Mallen möter Micke Kazarnowicz

Michael Kazarnowicz Gatetwo Feffe Kaufmann

Namn:  Michael ”Micke” Kazarnowicz
Mail:  kazarnowicz@gmail.com
Twitter: @Kazarnowicz

När jag träffade Micke över en långlunch på Chutney var det fortfarande 2011 och vintern hade inte nått Södermalm i Stockholm. Han kom klädd i en skinnjacka av MC-model i det ljumna vädret och möte mig med ett genuint leende. / Feffe Kaufmann

Presentera dig själv som en tweet på max 140 tecken?

”Digital MacGuyver som har en passion för storytelling, kommunikation och jämställdhetsfrågor”

Berätta något som ingen/väldigt få vet om dig?

Tror att jag ofta framställs som mer orädd än vad jag egentligen är. Inte så ängslig men lite rädd. Jag låter inte känslorna stå i vägen för mig. Under livets gång hittat verktyg för bearbeta rädslorna. Första pusselbiten föll ner när jag var 20, sedan dess har det bara byggts på. Nu har jag en avancerad verktygslåda. Mina rädslor får inte styra mig eller hindra mig från att komma framåt. Som Randy Pausch sa: ”Hinder finns bara till för dem som vill bli hindrade.”

Vad jobbar du med just nu?

Just nu arbetar jag som global Social Media Manager för Björn Borg, både operativt och taktiskt. Jag har sagt upp mig och bör­jar på Mag+ i feb­ru­ari. Där jag ska jobba med att skapa digi­talt inne­håll och storytelling. Lite skrämmande men det ordnar sig och självklart ruskigt kul att gå vidare.

Vad är dina starkaste egenskaper i din yrkesroll?

En är att jag förstår tekniken. Jag har en grundläggande förståelse för den och den skrämmer mig inte om saker är lite tekniska. Det hjälper mig oerhört i min yrkesroll.

En annan egenskap är att jag är också bra på att sammanfatta och få en överblick. Sedan kan jag förmedla det till andra på ett bra sätt.

Vart och när får du dina bästa idéer?

Mina bästa idéer kommer genom kombinationen av att vara uppdaterad och kunna ströva bort från min egen värld. Jag tror det handlar mycket om serendipitet. Med öppna ögon kunna ta med sig information från olika sammanhang och pussla ihop det till något nytt.

Man måste tillåta sig att hitta saker som får ens hjärna att kunna varva ned, inte koppla ned, för det är inte min definition av att varva ned. Ta tevespel till exempel. Jag blir aktiverad och underhållen men använder inte hela hjärnan och får tid att sublimt exploatera tankar samtidigt. Det är viktigt att hitta dessa saker som passar en själv för att inte pressa och stressa hjärnan hela tiden och låta idéerna komma.

Vem är ditt kreativa bollplank?

Beror på i vilken roll. Mina vänner på vissa plan, kollegor på andra men även de byråer jag arbetar med. Det finns en Facebookgrupp som heter Bubblan som jag kan ventilera tankar och idéer med duktiga människor.

Jag stöter och blöter många idéer genom diskussioner. De är otroligt berikande. Särskilt de diskussioner där man inte håller med men är öppen för att lyssna på den andras synvinklar med vilja att förstå genom ett objektivt sinne. Att utöka sin synsätt genom dem. Diskussioner är viktiga och det är bra med människor som frågar och inte bara säger ja. Även ifrågasätter. På så sätt växer diskussionen och synvinklarna.

Berätta om två av de största ögonblicken i din karriär?

Den ena måste vara när jag började arbeta för Hyper Island. Det ögonblicket var exceptionell på många plan. Den resan var världsunik och många företag, organisationer eller dylikt aldrig skulle kunnat gett mig. Det var en salig röra av digitalism, organisationsbyggande och kreativitet.

Den andra måste ha varit när jag blev rekryterad till den globala tjänsten som Social Media Manager åt Björn Borg på deras marknadsföringsavdelning. Detta utan att ha någon som helst utbildning i marknadsföring. Det tyckte jag också var stort.

Hur tror du branschen ser ut om 3 – 5 år?

Ett uppbrott av rollerna och att tekniken kommer bli en förlängning av oss själva tror jag branschen kommer att sträva mot. Tror inte att min tjänst kommer existera i framtiden. Det kommer inte bara finnas yrkesrollen Social Media Manager utan den kommer att styckas upp i flera små yrkesroller. Förfinas. Det finns de som förser webben med innehåll, andra som tar hand om utformningen etc. I grund och botten handlar det mest om att förstå kanalerna. Allt handlar om kommunikation internt och externt.

Jag tror också att det digitala kommer mer bli ett verktyg som alla kan hantera. Tekniken kommer bli en allt större stöttepelare för oss alla. Vi behöver inte minnas siffror för sakens skull som andras telefonnummer. De finns ju ändå i telefonen. Utvecklingen kommer göra att vi kan ha fokus på annat och tekniken kommer bli än mer människovänligt.

Vad saknar du i din bransch idag?

Jag saknar mer intelligenta maskinfilter för flöden där de lär sig vad jag gillar. Jag saknar smartare maskiner helt enkelt.

Vilken väsentlig fråga ställs för sällan eller aldrig i branschen?

Konkret tycker jag det är frågan:  Varför gör vi det här?

Det är lätt att bli med medsvept alldeles för länge och för långt utan man tar ansvar och frågar varför vi faktiskt gör det vi gör.

Nämn två personer som inspirerat dig?

Joakim Jardenberg – Han är grym. Han lever som han lär. Vi tänker lite likadant. Han är ärlig och säger vad han tycker. Frågar jag honom något så får jag hans ärliga åsikt. Det uppskattar jag verkligen.

Sofia Arvegård – En vännina och före detta kollega på Hyper Island. Där handlade inspirationen mycket om självkännedom och självgranskning, medvetande om sig själv och sina reaktioner. Självledarskap.

 Berätta om två stora insikter i ditt liv?

En stor insikt är att allt inte handlar om mig. I många fall kan det vara så lätt att man tänker att andras reaktioner handlar om en själv. Som när någon är lite sur så kan man lätt tro att det beror på en själv medan det egentligen mer speglar personen i fråga och dess syn på sig själv. Deras definitioner av saker kan vara helt annorlunda än mina egna.

Att det verkligen bara är ens egna rädslor som står i vägen för vad man vill göra och vara. Man behöver mod och man själv kan bara göra den förändringen om man verkligen vill och om det är viktigt nog. Allt är gångbart med mod.

Vad får dig att logga ut?

Inte mycket. Om jag är med vänner eller familj som inte är så digitala och de specifikt ber om det så loggar jag ut medan vi umgås. Förutom brist på uppkoppling så är det nog bara dessa tillfällen. Om de ber mig om min fulla uppmärksamhet så kommer de få det. Annars finns det nog alltid en liten del av mig som är uppkopplad. Man kan kort säga att jag stryper bandbredden mot det digitala och ökar bandbredden mot det analoga då det behövs.

Jag har nyligen aktivt börjat logga ur en timme innan jag går och lägger mig. Jag bloggar inte, kollar inga RSS-flöden eller något annat för att kunna avslappnat gå och lägga mig. Utöver dessa tillfällen är jag uppkopplad.

Nämn ett namn, en blogg, ett företag, en tjänst och ett event att hålla koll på just nu? 

Johan Hedberg – Svår fråga. Det handlar om att hitta någon som är på samma våglängd för en själv. Någon som passar.

Jardenberg.se – Han är bred och har alltid en analys och åsikter i sina inlägg.

Whispr Group – Följer dem med spänning. De har rätt förståelse, insikter och kompetens för den nya marknaden.

IFTTT – Silvertejp för den sociala webben. Syr ihop olika tjänster.

One thought on “Mallen möter Micke Kazarnowicz

  1. Ping: Timehop påminner dig vad du gjorde för ett år sedan | Feffe Kaufmann och världen runt mig

Kommentera

