Mallen möter Robin Danehav

Vinden sliter i alla oss lunchsugna på Söders gator. Jag står framför Medborgarplatsens tunnelbana och försöker hålla håret borta från ansiktet i väntan på Robin Danehav som jag idag får äran att bjucka på en lunch. Jag ser honom. Vi hälsar och börjar genast prata. Samtalet förs vidare in på Scandic Malmen där vi beställer varsin Torskfilé.

Namn: Robin Danehav
Mail: robin@fkdv.se
Twitter: @Danehav

Presentera dig själv som en tweet på max 140 tecken?

32-årig videoproducent och fotograf med stor familj och för stort hamburgarbegär.

Berätta något som ingen/väldigt få vet om dig?

Svårt. En sak jag är sjukt dålig på är att berätta om mig själv. Jag har en slags uppfattning om att alla redan vet allt och tänker hela tiden att det där har jag redan sagt eller det har dem redan hört. Vilket i slutändan resulterar i att ingen vet någonting om mig.

Vad jobbar du med just nu?

Just nu driver jag upp videoproduktionsbolaget Falkevik och Danehav, inte så originellt namn kanske men eftersom vi båda har starka personligavarumärken är det väldigt tacksamt. Vi har precis anställt en tredje medarbetare, Sara, och tanken är att bygga ett produktionsbolag med inriktning på streaming och klassisk filmproduktion. Vi försöker ligga långt fram och tänka på saker som andra inte tänker på. Att exempelvis plocka in massa eventaspekter när vi gör livesändningar vilket gör produktionerna till en bättre helhet.

Vad är dina starkaste egenskaper i din yrkesroll?

Jag är en bra fotograf, har ett bra affärssinne och kan se vart det finns ett utvecklingsbehov. Att pracka på människor saker har aldrig varit min starka sida men jag är bra på att föreslå förbättringar som folk vill ha. Jag är också väldigt enkel att ha och göra med, bråkar inte i onödan och har lätt för att komma överens med människor.

Vart och när får du dina bästa idéer?

Precis innan jag somnar eller när jag duschar så att jag inte kan skriva ner dem. Sen när jag väl har skrivit ner dem så är de inte överdrivet bra ändå, kreativa men svåra att implementera. De bästa idéerna skapas ofta när man sitter ett gäng, pratar och lyssnar på varandra utan att ha något att stressa iväg till eller något som stör.

Vem är ditt kreativa bollplank?

Det kan vara vem som helst egentligen. Det är för mycket fokus på vilka människor som är kreativa och vilka som inte är det. Jag tycker att alla som har ett öppet sinne, kan lyssna och inte är inskränkta ofta är bra bollplank.

Berätta om två av de största ögonblicken i din karriär?

De är rätt lika varandra. Det första var när jag hoppade på en utbildning efter sju år på en IT-avdelning. Det andra var när jag från att ha varit anställd på en byrå, gick till att vara egen och endast lita på min egna förmåga. Det var sjukt roligt och lärorikt även om det var tungt i början.

Hur tror du branschen ser ut om 3 – 5 år?

Jag tror framför allt att det kommer finnas en webbfilmsbransch. Idag är det finast att göra spelfilm, sedan kommer större tv produktioner och sist det här segmentet där man harvar runt. Jag tror att folk kommer förstå att webbfilm inte handlar om film eller tv utan om att göra anpassat innehåll för nätet.

Vad saknar du i din bransch idag?

Det hänger ihop med det tidigare, att alla ser det så svart eller vitt.

Vilken väsentlig fråga ställs för sällan eller aldrig i branschen?

De som köper innehåll ställer sig sällan frågan om de köper rätt innehåll. Eller om de köper bara för att de är vana att de behöver köpa något.

Tre grundstenar man alltid bör ha i åtanke är:

– Vilka vill man prata med.

– Vad vill du förändra i deras hjärna.

– Hur man kommer dit.

Överraskande många tänker inte ”varför ska folk titta på det här, är det intressant?”.

Nämn två personer som inspirerat dig?

Min pappa. Han dog 2007 och har varit egenföretagare hela mitt liv. Jag har testat att vara anställd flera gånger men inte riktigt trivts och jag tror att det kommer därifrån. Han jobbade mycket med trycksaker och reklam, vilket på ett sätt är motsatsen till vad jag gör idag. Men tjusningen i att leva i upp och nedgångar och att det hela tiden händer flera olika saker kommer därifrån.

Om man ska ta människor som du kan länka till så är Johan Ronnestam den som inspirerat mig mest. När jag blev egen var han den första som plockade upp mig, såg potentialen i det jag gjorde och han har gett mig otroligt många verktyg. Hur man hanterar kunder, människor och tänker för att göra affärer med mera. Han har alltid massvis med insikter och är en fantastisk människa som inspirerat mig otroligt i mitt yrkesliv.

Min kollega Björn är självklart också en stor inspirationskälla och var den som fick in mig på livesändningsspåret. Han skall absolut inte gå onämnd.

Berätta om två stora insikter i ditt liv?

Ingenting fortsätter vara som det är. Om man är sjukt nöjd med något så kan man inte räkna med att det kommer vara likadant nästa vecka. Ibland måste man självklart lägga ner det tänket, annars kan man inte leva.

Jag har varit med om två stora tragedier i mitt liv. Först dog min bror 2004 och sedan min pappa 2007. Två rätt skakande grejer som rörde om i grytan, förändrade och lärde mig att saker kan förändras snabbt.

Den andra insikten är när jag insåg att jag inte var gjord för att jobba som anställd. Många behöver hjälp för att bryta sig ur sin trygghetszon och den hjälpen var i mitt fall lågkonjunkturen. Företaget fick dåligt cashflow och frågade om jag ville köra frilans och erbjöd mig halvtids kontrakt. Jag blev grymt glad och fick den lilla bryggan ut från livet som anställd.

Vad får dig att logga ut?

Det är en definitionsfråga. Jag har två barn, en fyraåring och en 11-veckors, och även om jag aldrig kopplar ner så hinner man inte alltid läsa allt eller skriva för den delen. Det är under arbetstid eller på kvällarna som jag är som mest aktiv. En periodare skulle man kunna säga.

Nämn ett namn, en blogg, ett företag, en tjänst och ett event att hålla koll på just nu? 

Göran Adlen, @trendspanaren på Twitter. Han är nog en av de mest bokade människor jag känner men skulle han ha lite mer tid så vore det kul att göra fler saker tillsammans. Han har otroligt mycket idéer som jag tror skulle kunna skaka om lite.

Ett företag… Svårt eftersom man inte får säga sig själv. Jag är otroligt dålig på att hålla koll på nya tjänster och brukar vänta innan jag kastar mig in på något nytt. En ”late bloomer” inom det mesta. Men jag har min lilla verktygslåda som jag fyller på när jag känner att det finns ett behov.

Foursquare är sjukt slipigt i Sverige och handlar mest om vem som har flest poäng men i New york är tjänsten helt fantastiskt. Det finns inte en enda obskyr liten restaurang som inte har minst tio kommentarer och när man går runt kan man kolla vart andra användare tipsar om att äta. Det kan stå, ”Prova fajitan, bästa jag någonsin ätit” eller, ”Gå inte in här”. Där finns det verkligen en nytta med tjänsten som man inte kan se i Sverige än.

Vimeo Awards som hålls i New York i juni tror jag kommer bli coolt. Det är lite som en branschmässa för mig även om det är lite mer arty grejer än det vi håller på med.

Kommentera

