Mallen möter Brit Stakston

Brit-Stakston-gatetwo-feffe-kaufmann

Efter att jagat Brit Stakston i månader blev äntligen intervjun av. Att Brit har många järn i elden är nog ingen större hemlighet. Hon släpper böcker, föreläser, är delägare på JMW kommunikation, deltar på massa events både som talare och deltagare. Let´s cut to the chase / Feffe Kaufmann

Namn: Brit Stakston
Mail: brit.stakston@jmw.se
Twitter: britstakston
Presentera dig själv som en tweet på max 140 tecken?

Vill förändra. Och visa att inget är omöjligt.

Berätta något som ingen/väldigt få vet om dig?

Att jag är ett stort Princefan. Att jag dansade länge med honom på scen sist han var i Sverige. Och varit på x antal hemliga roliga fester med honom.

gatetwo-brit-stakston-feffe-kaufmann

Vad jobbar du med just nu?

Jag är delägare i PR-byrån JMW och arbetar med olika kommunikationsuppdrag där. Driver även på den digitala läskunnigheten och vill bidra till orädsla för vår digitala samtid.
Vad är dina starkaste egenskaper i din yrkesroll?
Att det inte finns någon kommunikativ utmaning jag backar ifrån. Och att jag alltid vill förstå den verklighet som kommunikationen ska möta. För mig finns inga färdiga svar. Bara nya. Jag är inte rädd för förändring eller nya situationer.

Vart och när får du dina bästa idéer?

När jag tränar. Motion brakes emotions. Eller dvs flyger, reser, åker bil. Rörelse är alltså nyckelordet för nya idéer. Fast egentligen handlar det om att idéerna kommer hela tiden i mötet med orden och människorna. Men jag behöver röra på mig för att få idéerna att lyfta och gestaltas.

Vem är ditt kreativa bollplank?

Beror på vad det gäller. Förstås min son. Mina vänner. Mina arbetskamrater. Mina uppdragsgivare. Jocke och Björn som jag driver JMW tillsammans med. Mitt affärsnätverk. Mina 8000 twitterföljare.

gatetwo-brit-stakston-feffe-kaufmann-2

Berätta om två av de största ögonblicken i din karriär?

Som PR-konsult, vilket jag blev 2007, när vi fick Microsoft som uppdragsgivare. Det var viktigt. En ”liten” byrå fick ett sådant stort PR-uppdrag och bland annat på grund av vår, då, hyfsat unika och tidiga kompetens vad gäller PR och sociala medier. Det var det första tecknet på att digital kompetens skulle bli ett måste för PR-branschen som redskap för strategisk kommunikation.
Som chef för Centrum för Internationellt Ungdomsutbyte, när den community jag arbetat med under många år blev stödsajt åt en nordisk tv-satsning om att plugga och jobba utomlands under två säsonger. Det var folkbildning at it´s very best.

Hur tror du branschen ser ut om 3 – 5 år?

För mig är ”här och nu” så mycket roligare. Ett här och nu med en nypa av framåtblick i det dagliga dvs strävar efter att lyssna på vibbarna av vad som bör adderas i det vi erbjuder hela tiden och det tror jag är ett måste för kommunikationsbranschen. En fot i det som kommunikation alltid handlat om dvs sändare-mottagare med en massa brus emellan. En fot i en digital samtid som gör att det finns en möjlighet att den kunskap som behövs allra mest i vår bransch är beteendevetenskap. Själv ska jag studera antropologi till hösten. Det är nog ett riktigt tidens tecken. Min bransch måste vilja förstå människor lika mycket som vi är duktiga på ord.

Vad saknar du i din bransch idag?

Se ovan. Jag saknar en holistisk syn på människor, på företagande och på samhällsutvecklingen.

Vilken väsentlig fråga ställs för sällan eller aldrig i branschen?

Vad är vi rädda för? Och vad säger den rädslan om oss och vår framtid.


Nämn två personer som inspirerat dig?

Har ju redan avslöjat två, min son och Prince : )  I övrigt inspireras jag dagligen, mitt jobb består av att möta galet inspirerande och engagerade människor.  Jagar andras kompetens, tar helt enkelt kontakt med de jag vill inspireras av och lära mig mer av.
Två exempel på sådana möten är med Johan Ununger, vd Saltå Kvarn och Robyn. Båda är stora inspirationskällor, beundrar och respekterar dem för hur väl de tar hand om sina liv. De utstrålar en sådan där härlig klokskap blandad med glädje och fokus på det de vill åstadkomma.

Berätta om två stora insikter i ditt liv?

  • Att jag är modig.
  • Att livet är kort.

Och de två insikterna ger mig verktyg att hantera det ansvar jag tycker vi alla har. Över våra liv och över det vi vill förändra i våra egna liv och i samhället.


Vad får dig att logga ut?

Behovet av kontemplation och fokus. Och absolut nödvändigt. Det är ohållbart att vara uppkopplad 24/7 men säg inte att jag sagt det ; )

Nämn ett namn, en blogg, ett företag, en tjänst och ett event att hålla koll på just nu?


Namn:
Anders Wallner, partisekreterare MP ska man hålla koll på för det spännande uppdrag han har som kan förnya alla politiska partiers interna förankringsarbetet, följ det Miljöpartiet gör för att lära av de som röstade på dem. 

Företag/organisation/verksamhet: Fonden ”Ge tillbaka” för det de gör för utsatta ungdomar utifrån eget engagemang och förlaget Idealistas som kommer med nästa bok i april.

Tjänst: Facebook faktiskt. Börsnotering väntar ju vilket kommer att förändra tjänsten.  Sen är det fortfarande intressant att se hur företag lyckas förvalta den unika möjligheten de har att vara i vår vardag via Facebook och hur väl de kommer att använda timelinen.

Event: OS och Almedalen! OS för att det sker i London (ska gå på damfotboll). Almedalen för att politik är galet roligt. Det är en av årets bästa veckor. Och det är inte rosé det handlar om. Vilken sommar det blir!

3 thoughts on “Mallen möter Brit Stakston

Kommentera

