Mallen möter Therese Reuterswärd

Hon är ständigt i rörelse. På Webbdagarna hann jag byta några ord med Therese. Det var då jag hann fråga henne om hon ville ställa upp på en intervju för Gatetwo. Ungefär två månader innan intervjutillfället kom ett mejl med en tid och en länk som direkt integrerades med min Google-kalender. Det var bara att acceptera och vänta.

Namn: Therese Reuterswärd
Mail: therese.reutersward@gmail.com
Twitter: @TrulyTherese

Presentera dig själv som en tweet på max 140 tecken?

Intensiv, mycket ord på litet utrymme, korta meningar, många trebokstavskombinationer och tweets som ger huvudvärk för all information.

Berätta något som ingen/väldigt få vet om dig?

Min långa karriär som dubbare till film, reklam och barn- teveserier. Jag började som tolvåring och suttit i studion ofta tills ungefär sex år sedan då jag slutade. Är med i Aladdin, alla Pokemon, nästan all animerade film på svenska finns det en karaktär som har min röst. Ta en titt på eftertexterna så hittar ni säkert mitt namn där.

Vad jobbar du med just nu?

Jag arbetar just nu för Scandic Hotels som Online Marketing Manager och min främsta uppgift är att sälja hotelnätter via nätet och mobilen. Det innefattar allt från webbanalys till E-commerce. Vi är ett litet team men arbetar väldigt mycket mot byrårer i ett prestigelöst samarbete.

Vad är dina starkaste egenskaper i din yrkesroll?

Om man kan kalla dem egenskaper så är min kompetens och mitt kunnande det primära. Jag har nämligen väldigt mycket erfarenheter och kunskaper inom nästan allt som är digitalt. Jag kan bidra i nästan alla samtal även om det är ämnen som inte direkt anknyter till mina områden. Och så är jag genuint intresserad av det jag håller på med vilket kanske är den viktigaste egenskapen eftersom med intresse kommer kunskap.

Vart och när får du dina bästa idéer?

I samspråk med andra. Oftast på nätet men också via möten med andra, konferenser, paneldebatter, Twitter. Är jag själv kommer de oftast när jag står och sminkar mig. Det är meditativt och förlösande eftersom det går på rutin och ger tankarna fritt utrymme att vandra.

”Man kan säga att när jag sminkar mig och lägger hårstråna på plats faller även resten på plats.” 

Vem är ditt kreativa bollplank?

Svaret finns i det förra svaret. Via nätet kan man bolla frågor och få fantastiska & specika svar med enorm kreativ höjd och detaljrikedom. Det är riktigt läckert att man kan få högkvalitativa svar från folk man inte ens känner.

Berätta om två av de största ögonblicken i din karriär?

Ett hände förra året. Det var när jag kom in i Googles rekryteringssnurra och blev en av två som kämpade om den otroligt häftiga tjänsten som PR och kommunikationsansvarig. Jobbet gick inte till mig men det gör inget. Jag kände att beviset låg i att komma så långt som jag gjorde. När jag fick reda på vem som erövrade tjänsten kändes det än mer okej.

Sista dagen jag jobbade på Electrolux satt jag vid mitt skrivbord med block och penna, och började skissa på hur jag skulle sätta ihop en global sociala medie-organisation om jag fick bestämma. Klockan 15:45 fick jag ett samtal från personliga assistenten till Electrolux Chief Marketing Officer. Jag ombeddes komma upp till CMO:s kontor klockan 16:00 för att presentera mina förslag. Jag skulle få fem minuter. Det tog ett tag innan jag förstod att en kollega hade ringt ett samtal och anordnat mötet. Ingen jag jobbade med hade någonsin träffat en person ur “the C-Suite”, än mindre varit uppe på nionde våningen! En kvart senare stod jag i hennes hörnkontor högst upp i huset med en kladdig blyertsskiss i min hand. Det var mäktigt.

Hur tror du branschen ser ut om 3 – 5 år?

Jag tror att marknadsföring, kundservice och försäljning kommer att ta plats i alla kanaler på ett självklart sätt, vilket gör Social Media- och Online Marketing-roller överflödiga.

Jag tror heller inte att man kommer att arbeta med annonsering eftersom all samlad data kommer visa var kunderna finns och det är där man kommer att få arbeta hårdare med specifik, personlig och riktad marknadsföring på individnivå.

Vad saknar du i din bransch idag?

Det jag saknar mest är fler business case som styrker argumenten varför det ska vara på vissa sätt och inte andra. Konkret data som svarar på frågan varför inte för att någon vill eller att det stått på agendan i tio år.

Vilken väsentlig fråga ställs för sällan eller aldrig i branschen?

Vad är problemet, vad vill kunden ha och vad vill du lösa. Det är för många företag gör saker utan svara på dessa väsentliga frågor. Vad och till vilken nytta måste alltid besvaras.


Nämn två personer som inspirerat dig?

Alla bubblan-människor är riktigt inspirerande men Magnus Höij är absolut en av mina förebilder. Han är fantastisk, vilken mentor han är. Han är ärlig, duktig, superpeppande, transparent och driftig.Någon annan som är väldigt inspirerande är Marissa Mayer som var på Google förut som är på Yahoo nu. Hon har varit med från början och geektjej i en annars så mansdominerad bransch. Läs mer om henne här: http://edition.cnn.com/interactive/2012/04/tech/interactive.women.tech/

Berätta om två stora insikter i ditt liv?

Ingen kommer någonsin bryr sig om dig själv än dig själv. Många tjejer i min generation lever sitt liv för andra. Ingen försvarar dina egna intressen än du själv är en stor insikt som kom med åren.

En annan stor insikt är att om det känns i fel i magen så är det med största sannolikhet fel. Jag vet att magkänslan känns klyschig men den är helt ovärderlig för mig.

Att våga koppla av och koppla ned är också en nödvändig insikt. Det stora nyheterna hittar dig oavsett och ibland måste man våga ta ett steg bort från den ständigt uppkopplade världen och njuta av här och nu.

Vad får dig att logga ut?

När jag inser att jag ägnar mer tid åt mina digitala vänner än åt mina fysiska vänner. Något som underlättar att logga ut är att resa bort till miljöer som man inte associerar med det digitala livet. Att sätta sig hemma i soffan associerar jag med antingen en telefon eller laptop i handen medan en dag i Österlen inte alls har de associationerna.

Nämn ett namn, en blogg, ett företag, en tjänst och ett event att hålla koll på just nu? 

Namn: Sonja Abrahamsson aka @hejsonja. Finns ingen som går att jämföra med henne, kanske Annika Lantz. Hon är hård, rolig, förstår internet och har många kvaliteter.

Företag: Wrapp

Blogg: Silicon Valley-bloggen som skrivs av Miriam Olsson. Hon rapporterar om vad som händer där borta och kommer med tips på läsning och mycket mer.

Tjänst:  http://www.getdoxie.com Scanna alla dina papper och kvitton och digitalisera till molnet.

Event: SSWC – Swedish Social Web Camp. Jag kommer tyvärr inte kunna delta i år men kommer aktivt följa det över nätet.

One thought on “Mallen möter Therese Reuterswärd

Kommentera

