Mallen möter Maria Sarhammar

I våras fick Medieinstitutet under en förmiddag besök av Maria Sarhammar från den kreativa webbyrån Mobiento. Föreläsningen var inspirerande och även om mobilt internetanvändande knappast är något nytt så visade Maria hur man kan tänja tekniken för att skapa kreativa mobillösningar som både underhåller och engagerar.

Namn: Maria Sarhammar
Mail: maria.sarhammar@mobiento.com
Twitter: @MariaSarhammar

Presentera dig själv som en tweet på max 140 tecken?

Glad, driven söderbrud med lite trettioårskris, ständig sommarlängtan och yogaambitioner.

Berätta något som ingen/väldigt få vet om dig?

Att jag starstruck lagat och serverat middag åt Michael Douglas och Katherine Zeta-Jones på Mallorca för ett antal år sen. Michael drack genomgående vodka on the rocks och Katherine sjöng walesiska födelsedagssånger.

Vad jobbar du med just nu?

webb, mobiento

Jag arbetar som kundansvarig på den kreativa mobilbyrån Mobiento. Här jobbar jag just nu med ett antal olika kunder och projekt parallellt. Bland annat ett där vi hjälper ett stort globalt företag, med bas i London, att göra om sin mobila webbsida. Sedan jobbar jag vidare med både nya och löpande projekt för mina befintliga kunder och träffar många nya, roliga kunder och partners hela tiden. Vi har precis flyttat till nytt kontor, så jag och två kollegor ansvarar, tillsammans med vår VD Johanna, för att inreda det.

Vad är dina starkaste egenskaper i din yrkesroll?

Jag tycker att jag är bra på att kommunicera och engagera, både kunderna, men också internt. Som min kloka lärare på Berghs, Kari Österling, sa ”Det som inte är kommunicerat, finns inte”. Det glöms lätt bort. Snacka, ring, Skypa, ses och maila, med kollegorna och med kunden. Jämt. Sedan tycker jag mitt jobb är otroligt roligt och jag gillar att utvecklas, vilket jag känner att jag kan göra i min roll idag. Det tror jag är två bra egenskaper.

Vart och när får du dina bästa idéer?

När jag lagar mat eller tränar.

Vem är ditt kreativa bollplank?

Min man, som jobbar som reklamfilmsproducent, har alltid bra tankar och idéer, liksom många av mina vänner.

Berätta om två av de största ögonblicken i din karriär?

Det första är när jag fick mitt första jobb i reklambranschen; som receptionist och produktionsledare på en byrå. Då hade jag satt mig med Gula Sidorna (analoga versionen, det här är mer än 10 år sedan) och ringde reklambyråer från A och neråt. Jag kom till C och fick jobbet. 
Det andra är svårare, jag har gjort mycket roligt på jobbet. Ett av det roligaste ögonblicken på Mobiento var absolut när vi fick in det projekt vi jobbar med mot vår kund i London i pitch mot två utländska byråer. Det kändes stort.

Hur tror du branschen ser ut om 3 – 5 år?

Utvecklingen går så otroligt fort i vår bransch. Jag tror bland annat att vi kommer se en konsolidering vad gäller mobiler och tablets och jag tror på en stor förändring när mobil-webb på riktigt går om desktop-webben och alla företag verkligen inser att mobilen inte går att negligera. Vi är nästan där och många kunder är bra på att tänka mobil strategi redan idag.

Vad saknar du i din bransch idag?

Fortfarande: en förståelse för att mobilen inte är en add-on utan en helt egen kanal, skärm OCH inställning. Och att appar inte är lösningen på allt. Hur ser era användare ut? Var finns dom? Vad har dom för behov och för problem som vi kan lösa? Att tänka efter före istället för att bara stressa fram något mobilt bara för att.

Nämn två personer som inspirerat dig?

Två starka kvinnor. Min moster Sanna, som jobbat som projektledare i reklambranschen i många år, och Anna Serner, en otroligt cool och duktig person som varit inspirerande och rolig att jobba med.

Berätta om två stora insikter i ditt liv?

Att livet är för kort för att fokusera på skitsaker och att det bara är du själv som kan förändra saker i ditt liv. Ganska enkla och bra insikter som är viktiga att påminna sig själv om ofta.

Vad får dig att logga ut

Mina barn. Min familj. Vänner. Semester. Träning. Helg. Det är inte sunt att vara tillgänglig och uppkopplad hela tiden.

Nämn ett namn, en blogg, ett företag, en tjänst och ett event att hålla koll på just nu? 

Namn: Nina Åkestam. All cred till henne som säger upp sig från Widen+Kennedy och flyttar från New York för att doktorera på Handels i 4 år. Ska bli intressant att följa hennes forskning där.

Blogg: PsyBlog. Fick tips om den av min planningkollega Marek. Här finns alltid massa intressant läsning och den påminner mig om varför jag började med kommunikation.

Företag: Toca Boca. Jag tycker de är så oerhört begåvade i det de gör. 2012 är deras år.

Tjänst: Pinterest. Kommer det bli så stort som alla tror? Är hypen redan över? Hur ska företagen på bästa sätt kapitalisera på den?

Event: Jag måste säga OS. Jag är väldigt osportig själv, men jag älskar såna här event. Och, under nästa år, finalen i Eurovision i Malmö. Det kommer bli en orgie i public service och schlager. Härligt.

Kommentera

